Kulturkrockar o inte

..För det första så var allt rätt på min biljett flightnummer, avgångstider, rubbet... så det var sidan jag tittade på som hade felaktiga uppgifter...

www.airasia.com lågprisflyg? Nåja det var en Boeing med 3 i rad x 30 rader, fräscht plan med skinnfåtöljer, som i tid lämnade Bangkok o ankom Kuala Lumpur.. Jag hade 2 timmar tills flyget skulle gå till Singapore, då skulle jag passera passkontroll, hämta bagage, checka in igen... o det funkade ganska bra...

Behövde gå på "Ladies room" i KL, och följde den här skylten, nästa skylt jag kom till var den här

, o eftersom tullkvinnan som hade det viktiga jobbet att stå o peka vilken kö man skulle ställa sig i (när det blev en ledig passkontrollant alltså..sånt man förutsätts ha koll på själv när man står i kö i de flesta länder... men här nere är dom mästare på att skapa jobb.. flytta koner på p-platser, en håller upp dörr o en står o gör givakt i fina uniformer när man går in i flashigare varuhus... m.m...för att inte tala om att dra vagnen med disk från foodcourt medan en annan dukar av...) hade duk på huvet förutsatte jag att skyltarna in till dmarummet såg ut så här... ett skoställ i flera rader mötte mej när jag öppnade dörren, så jag tog av mig skorna, för det är väl så man gör när man går på Damrummet här då? Vek om hörnet på det kaklade golvet o möttes inte av den syn jag väntat mig utan ett öppet utrymme (jaha är det hål i golvet varianten här då???), men där var några fräscha unga businessklädda damer och fina små äkta mattor som min mamma skulle bli grön av avund på, jag hade alltså kommit in i bönerummet!

Det var några dörrar bort det riktiga damrummet låg, o det såg ut precis som vanligt... Jaja, då har man lärt sig nåt nytt, det är sånt som jag tycker är så kul med att resa.

Flighten till Singapore gick bra den med, likadant plan, lika punktligt... fast terminalen i KL var lite rörig, tänk ett mycket större Säve, där dom bygger om... o istället för rullband när man skulle gå långt från landning till tull, fick man gå ute i den stekheta värmen...

I Singapore följde jag buss-till-city-skylt men hittade inte området jag skulle till, tänkte jag tar nån buss o ser var jag hamnar o fortsätter därifrån, linje 27: "No not Bugis, that is no 36", linje 36: "No, not Bugis, that is no 24, then no 2".. linje 24: "No...", men när jag sa byta till tvåan sa han yes.. Det kostade ca 11 kr, men det var ju förortsbussen som stannade på ca 37 hållplatser jag hade tagit, så nu har jag sett en del av Singapore... bl.a deras stora hjul ( typ London Eye) såg jag på avstånd.

Tillbaks till flygplatsen tar jag nog T-banan går snabbare...

Åsså dagens icke-kulturkrock... Tänk vad befriande det kändes att gå över gatan med röda o gröna gubbar, tydliga vita linjer o blindljud o inte riskera att krocka medelefanter o tuktukar..

Måste säga att hotellet, Golden Landmark, inte var något toppenkap, ganska nedgånget, jag bor på 11:e våningen, trots att ickerök börjar på vån 10 luktar det en del rök... får se om jag ska försöka byta..läget är hyfsat vid Bugage Village, där jag sitter o hamrar på datorn på Mc Donalds. Att ha Internet på rummet i denna "Wifi-stad" som det görs reklam för, kostar ca 150/dygn, är himla dyrt tycker jag...

Förresten mammmaopappa grattis på 58:e(?) brölloppsdagen!

Nää, nu ska jag nog snart dra vidare på min upptäcksfärd här! Hörs (om jag hittar nåt nytt gratisnät imorron)

Nu börjar fler o fler av Bangkoktjejerna dimpa ner i verkligheten med jobb o sånt... o det pratas redan om nästa resa... Indien?... Vietnam?...Mölndal var det oxå nån som föreslog...:-)

Men då kör vi en liten uppiggande bild så länge...
Nån som längtar tillbaks????

Kommentarer
Postat av: Mia

Jösses vad man längtar tillbaka till det ljumma vattnet och heta drinkarna på stranden...här hemma blir det ingen "sex on the beach" ...not even in the bed ;-)

2009-04-06 @ 14:51:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0