Resans blåsning

...hoppas jag att jag åkte på idag...så jag inte råkar ut för nåt värre menar jag..

Gick alltså till Dolmus-stationen för att ta en buss till marknaden i Managvat, enligt guiden för Nazar skulle det ta ca 1/2-timme. Det lustiga var att bussen efter en sväng uppåt från stationen sen åkte ner på Ataturk där jag bor, så hade jag bara gått en tvärgata bort istället, hade jag kunnat ta bussen där...jaja då vet jag.

Det där med 1/2-timme insåg jag ganska snabbt inte skulle stämma...för bussen stannar precis varsomhelst utmed hela vägen o plockar upp folk, och så stod det 55 km på den första skylt jag såg... Det tog ca 1 timme (8 lira, ca 35 SEK enkel), och från Dolmus-stationen i Managvat ska man ta City-buss nr 2 som det står bazaar-markt på (1,5 lira, ca 6 SEK)..
Det var en ganska stor marknad, men jag hittade inget jag kände att jag måste ha...det är ju ofta så med mej...reka o kolla, o sen slå till i slutet av resan..tror väl inte jag kommer hem tomhänt den här gången, har ju aldrig hänt förut...

Drack en färskpressad juice för 2 lira o åt ett gott pannkaksliknande turkiskt bröd till lunch. När det var dax för besök på ett "restroom" som dom säger i USA, så får man kolla lite, det där med ett hål i golvet är inte så himla lockande, men det hittar man alltsomoftast här...gick vidare..

Dax för en kaffe innan hemfärd då, satte mej på ett hak o frågade efter espresso, som dom inte hade, sa att jag ville ha det starkaste dom hade o inte sött.. fick turkiskt blask, sa att jag inte kunde dricka det... det frågades om jag ville ha Nescafe istället...jaaa tack... mycket bättre..

Dax att betala...då lade servitören ihop 12+9 alltså 85 spänn!!!! Fick ner det till 10 lira när jag sa att jag inte betalar för blasket... men 40 spänn!!! Då kom jag ihåg Istanbul o Ia´s kaffe sista kvällen, som kostade 50 spänn, typ mer än maten man åt... Lesson learned...står det inte på menyn så fråga innan vad kaffet kostar!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0