Äntligen fint väder i Istanbul

..såhär sista dagen innan hemfärd. Sen att jag inte längre är sjuk gör ju också sitt till.
Det är ju inte lika många gubbar som vanligt som står och fiskar vid Galata-bron då t.ex.
Sådär, bättre med sol, o så har jag piggnat till något efter en sjuk-dag, som jag som vanligt märkte av när jag inte orkade kolla i affärer, när vi var ute på Cevahir mall...
Vid Galata-tornet. Där satt vi en stund o bara njöt i solen...
Det här ser ju lite bättre ut, med sol o snön har smält bort.. mysigt att gå omkring från Taksim ner till Galatabron, och i Bazar-kvarteren..
Här shoppar Sarah en fin skål i kryddbazaren.
Over and out för den här gången!

Istanbul i vinterskrud

..kom vi till idag, 2 feb. Fick mejl från hotellet igår, med erbjudande att bli upplockade på flygplatsen, och körda till hoteller för 20 Euro, vi nappade på det...
Hotellet Old city viva ligger jättebra, men man får passa sig när man går ut, ca 0,5 m utanför dörren går spårvagnen.

Nära till allt, kryddbazaren, vattnet med Galatabron, spårvagnen (Sirkeci).

Vänligt mottgande fick vi med det obligatoriska söta äppelteet, en karta och ritande och berättande hur vi kunde ta oss till olika ställen.

Efter lite vila i detta mindre men helt OK rum tog vi spårvagnen 4 hållplatser till Grand Bazar.

Så här fint väder var det alltså inte (som när vi var här några tjejer i början av dec 2010, utan grått o lite snö o halkigt...).

Grand bazar fick ett besök, och sedan gick vi gatorna ner till Spice bazar, handlade en poncho att svepa om mig i kylan. Till råga på allt, så råkade jag trampa på en lös trottoarplatta, vilket resulterad ei ett härligt stänk av smutsigt smältvatten, så jag blev helt blöt från knäna o neråt...brrr..

Hemma o värmde oss, sen en sväng till Burger King..

Nya tag imorron, då det lär vara lite mindre kallt.

Men det är alltid med ett leende på läpparna man kommer till Turkiet, och deras gästvänlighet.

Kul fik ramlade vi på på hemvägen, ett stort gammaldags kafé med turkisk musik. Precis när vi skulle gå in, kom det en gubbe i rock o regnmössa påväg ut därifrån, men han vände om och började fråga vad vi ville beställa o.s.v..innan dom riktiga servitörerna fick ta över.

Favoriter i repris sista dagen i Dubai

..det blev en taxi till Jumeirah beach park igen. Väl där blev vi avsläppta på en busshållplats, och där hitta de jag en karta, som skvallrade om att buss 10c minsann går till Khaled bin Al Waleed där vi bodde.
Dubai Bus Stop
AC i busshållplatsen...

Så jag skulle vara duktig och ta bussen tillbaks när jag tröttnat på stranden (jag gör gärna det fortare än mina resesällskap..). Gick på den fina bussen, där man minsann också hade en kvinnor o barn-avdelning, med en spärr...men det gick ju inte att köpa biljett på bussen (så nu vet jag hur det kan kännas på Göteborgs spårvagnar som turist..)..o jag orkade inte gå och leta upp affär som sålde biljetter, så det blev taxi till hotellet iallafall...men då vet man till nästa gång,

dubai taxi
Typisk Dubai-taxi. Liksom i Korea så har de fina bilar för det mesta, och många i vitt, svart och silver...
Efter en välbehövlig vila på hotellet, så var vi i Deira city centre på kvällen igen, innan det blev dags att packa inför tidig avfärd.

Så när vi lämnade Dubai vid 05 den 2 feb, så hade hotell-personalen stannat en taxi till oss, som körde till flygplatsen på 8 minuter, för knappt 40 SEK...

O tänka sig av alla inställda plan till Istanbul, så var inte vårt med... blev bara något försenat.