New York 5-11 juni

..fick en enorm längtan tillbaks till New York, när man läste på FB och bloggar om folk som åkte dit. Har ju varit där både 2010, och 2011, så varför inte igen.

Här förra
året, vid Union Square

Den här gången bokade jag boende på 35th str mellan 8 o 9 ave, på Chelsea Guesthouse, female dorm. Trivdes ju bra att bo så när jag reste själv i fjol, både i New York, och Nice. Det skulle kosta ca 400/natt, + flyget ca 5400 (bokade ju bara ca 4 v innan, så rätt "dyrt"). Bokade via www.flygstolen.se den här gången, samma bra rutt som 2010, Göteborg-Bryssel med Brussels, och Bryssel-Newark med Jet airways (1 biljett), bra tider; bara ca 1,5 timme i Bryssel, lagom för byte. Ska bli kul att höra den indiska personalens "Bollywood-egelska" igen.

Landar på Newark 12.30.

Men liksom förra året, då jag dagen innan fick meddelande om ändrat flyg, så har det strulat nu också. "Urgent plumbing" issues på hostelet, gör att jag istället får bo i en lägenhet vid 53rd-Broadway, med de tjejer/tanter/damer jag skulle delat rum med på hostelet.

Jaja, det blir nog bra iallafall.

Planer? Jag tänker nog köpa ett veckokort som gäller på tunnelbanan, bussar iallafall www.mta.info, för 29 USD. Bor alldeles vid linje E.

Här några hållpunkter jag funderar på:

Jersey gardens, så klart, gillade jag förra året. Tar då buss från Port Authority på 42 str då, buss 111.

Macys på 34th street såklart, bästa Starbucks också, med utsikt över väskavdelningen :-).

De har öppnat en Century 21 på 66th street/Broadway, vid Lincoln square kanske värt ett besök?

Sen om man går längs 5th avenue, så får man ju svänga förbi Svenska kyrkan på 48th street för en fika..

Inga konsertplaner den här gången, får se om jag försöker leta upp nån jazz, musikal e.d..

Funderar även på en tur ner till 27th/7e ave där FIT ligger, och titta på nån utställning.

..och en sväng förbi värsta Data- o Fotoaffären B&H i hörnet 34th/9 ave, en av de häftigaste affärer jag varit i. Men tänkte inte handla några fotoprylar nu..

Tja, och så kanske ett helt varv uppe i Marriott Marquise den här gången, den snurrande baren på 48e våningen, eller nån annan takbar?

Har små funderingar på Cablecar till Roosevelt Island, får se..


O så en tur neråt södra Manhattan, eller båttur, eller....???

En sak är säker, New York är en stad man kan återvända till igen o igen iallafall..



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0