Queens centre, Rockaway beach o Arthurs Tavern.

..hoppade på buss Q32 utanför hotellet på 32nd, åkte med ut till Queens, sedan byte till Q53, där jag hade tur att busschauffören höll på att skälla ut en bilist som parkerat i bussfältet, för då hann jag med bussen som stod inne.
 
Bara älskar att åka med kollektivtrafiken o se olika delar, byggnadsstilar, folk o.s.v.. Lite filmiskt, sådär med folk som bor nästan under järnvägen som går på en bro ovanför vägen vi åkte.
 
Även denna bussen skulle ta ca 50 min till Rockaway Beach.
 
 
Men på vägen fick jag syn på en stor shoppingmall, Queens Center : Home o var tvungen att hoppa av såklart :-). Det är ju semester o jag gör vad jag vill..
 
Sedan vidare ut till Rockaway Beach,Rockaway Beach And Boardwalk - Rockaway Park, NY | Yelp av vid 116th street, grymt god pasta med olja o vitlök på ett halvsunkigt italienskt hak på gatan ner mot stranden...
 
 
Lång och bred strand med hyfsade vågor, mycket folk närmast vattnet, o vakttorn med Baywatch-hunkar.. men tja, lite för kallt i vattnet för ett dopp. Låg o slappade, badade upp till knäna, köpte en isglass i mugg av tanten som gick omkring och sålde, innan det va dax att tänka på refrängen.
 
 
Hade scoutat att det gick en färja in till Pier 11, alldeles vid Wall street, från 108th str.
Helt underbar tur för 3,5 USD, tog ca 45-50 min.

Rockaway ferry - Seastreak Ferry New Jersey, New York ...

 
 
 
Lite kul när man kom närmare kaj, och såg att de som väntade på färjan, vars nästa stopp nog var Brooklyn, till stor del utgjorde av kostymnissar o tjejer i svarat kavajer, dom jobbade nog på Wall street?
 
En kaffe på Starbucks (fast jag föredrar Dunkin Donuts Espresso alla dar i veckan, godare, större portion o billigare..).
 
Därefter skulle jag ta mig till Arthurs Tavern på Grove Street igen, Google sa T-bana en bit bort, hade jag ingen lust med. Kollade min suveräna NYC Bus&Metromap app, och såg att M15 gick i närheten och jag kunde ta en tvärbuss vid 8th o hamna relativt nära..
 
Sagt o gjort..bara det att M15 inte stannade vid 8th, utan vid 14th. Så det blev en tur till Union square, ett stopp på Burlington Coat Factory, där en fin Guess-väska inhandlades.
Map for burlington coat factory
 
Sedan vidare med M14 till 7 ave, där M20 tog mig ner till till W4th, sen bara en liten bit till Arthurs Tavern, där det var ganska fullt med folk när jag kom. Grove Street Stompers på måndagar lockar mer folk än de som spelar på söndagar, och de är faktiskt i miina öron bättre också, det svänger om dom gamla gubbarna som lirat ihop där varje måndag i 52 år :-).
 Arthur's Tavern - West Village - New York, NY | Yelp
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0