Open beach, Mall of Emirates och Guldsouken

...betade vi av denna näst sista dag här i ett ganska lagom varmt Dubai.

Vi köpte ett nytt dagskort på metron, och packade in oss i kvinnor-o-barn-vagnen och åkte till hållplatsen Mall of Emirates, därifrån tog vi taxi ner till Open beach (19 AED hade kanske kunnat ta buss, det gick ett antal bussar därifrån men...), som är det närmaste man kommer Burj al Arab (tror jag), om man inte bokar bord på någon av dess restauranger e.d, t.ex Afternoon tea eller tar en coctail...

Fick ju upp det hotellet som ett alternativ när jag sökte på hotellrum för våra 5 nätter här, till det facila priset av 90 000 SEK....nää då duger Regent Palace för 3150 (+400 för internet då..) alldeles utmärkt.

Vi gillade inte Open beach lika bra som Jumeirah beach park, inget fik, inga toiletter o.s.v, och man kan inte hyra solstol eller parasoll som man kan på den andra stranden.

Inte ens Sarah badade i det kalla vattnet idag.

Vi bara slappade och läste skvaller, tills vi blev hungriga, då vi tog en taxi tillbaks till Mall of Emirates.
Där kollade vi bl.a in på skidbacken, där det även fanns karuseller, stora plastbubblor man kunde åka nerför barnbacken i m.m. Lite kul att se tanterna i burkor o täck-kappor..

Vi gillade den här mallen bättre än Mall of Dubai, lite mer överskådlig. Liiite shoppade vi också, en tunika/topp till mej på Centrepoint o pyjamasbyxor till Sarah på Zara Home.

Att ta sig till metron var ungefär som att byta terminal på en flygplats,  långa gångar med transportband. Även det funkade bättre än på Dubai mall, som ju inte ligger i direkt anslutning till metron alls.

Lunch på foodcourt, ungefär lika stor som den på Platinum mall i Bangkok.. fast inte med deras priser... normalt kostar en lunch med dricka mellan 50-70 SEK här.

Tillbaks till hotellet för lite vila, sen blev det en sväng till myllret i Deira. Metro till Banyas square, sen promenerade vi en bit i myllret där, och hamnade tillslut i Guld-souken, som f.ö ligger närmast Al Ras metro-station, upptäckte vi efter mycket traskande.

Vi kollade mest, jag gillar ju inte guld o sånt speciellt, men man vet ju aldrig...kul att se så många guldaffärer samlade. Många av smyckena ser ju riktigt tunga ut, t.ex de breda guldskärp vi såg, och flera av halsbanden. Sen så fanns det ganska mycket barnsmycken också, tror vi det var ialafall, när man såg många små armband t.ex...

Ökensafari

På dagen åkte Sarah tillbaks till Jumeirah Beach park, och då var det "kvinnodag", vilket innebär kvinnliga badvakter i "baywatch-tornen", kvinnlig personal i fiket, och bara kvinnor och barn (pojkar upp till 4 år) tilläts på stranden, så då åkte burkorna av.

Jag tog en sväng till Deira city centre igen.

Sen var det dags för vårt andra stora äventyr, Desert safari. Det var faktiskt jättekul o så där lagom läskigt.

Vi blev upphämtae i en van vid 15.30, och medpassagerare var 4 indier. Vid en knutpunkt en bit utanför stan fick vi vänta ett tag, innan det var dags att byta bil till en Toyota Landcruiser utrustad med störtbågar. Srah o jag blev placerade längst bak, och samma indier var med, några från Kerala och några från Bangla.

Nåja vid infarten till öknen stannade de 3 bilarna som gjorde följe, och släppte ur en del luft ur däcken. Sen blev det åka av med sladdar o på snedden o fort o guppigt, ungefär som slänggunga/bergodalbana/tekoppar, och vi skrek (eller iallafall jag) och skrattade. fast efter ett tag började man må lite illa.

Men då var det dags att stanna och titta på solnedgången, fint...

Sen en del öken till, innan vi kom ut på en rak väg, som verkade vara arbetsväg för alla 100-tals bilar som är ute och kör turister i öken.

Dags för middag, grillat kycklingspett o goda köttbullar med en massa tillbehör, sittandes vid låga bord på kuddar. Jag är ju härdad från Korea :-).

Uppträdande med bl.a magdans (inte speciellt bra..), innan det var dags att åka hemåt. Vi släpptes vid hotellet vid 21.30 efter en trevlig utflykt med www.desertrangers.com som det var helt OK att betala 225 AED (450 SEK) per skalle för.

Kväll i Al Karama och Dubai creek

..efter en välbehövlig vila tog vi taxi till fejkmarknaden Al Karama (9 AED, men dom rundar själva av uppåt, så 10 då, ganska praktiskt tycker jag..) , som inte ligger så långt bort härifrån..http://www.alltomdubai.se/shopping-i-dubai/shopping-i-al-karama/. Ojoj där kunde man inte gå många steg innan man blev påhoppad med "Watches, madam, handbags Gucci, Prada..." o nån sa väl till o med.."Genuine fake watches" :-).
Efter en stund tog vi taxi till Dubai Creek, covered souk, och där hittade vi en trevlig restaurant vid floden (lite Bangkok-vibbar) med god chicken fried rice (25 AED). Satt o kollade båtarna som åker över creeken o njöt o gick runt lite bland alla fula polyestertyger dom kränger i textile souk innan vi åkte hem efter en trevlig kväll.

Ett två tre..på det fjärde ska det ske

..på det femte gäller det, på det sjätte smäller det..
kanske Sarah sa när hon doppade sig i det turkos havet, med fin sandbotten, som dock var iskallt (ca 17??) vid den fina stranden Jumeira beach park, http://www.jumeirah.se/Dubai-Parks.html, dit vi tog en taxi (28,5 AED, 60 kr, fin bil.Toyota Camry tror jag, .men det luktade svett), det går ingen metro i närheten..

..vi var där nån timme, och tyckte det var ganska bra..

..därefter taxi igen (13, som blev 15 AED) upp till Dubai Mall, http://www.thedubaimall.com/en som sägs vara världens största med sina 1200 affärer..

Det var dock inte shopping som stod på agendan nu, utan vi hade ju förbokat biljetter till Burj Khalifa.

Innan det var dags blev det en god lunch, chicken pita för mej, i foodcourten, på den kedjan vi gillade i Brighton/London som heter Nandos.

Därefter var det dags. Var lite rädd att hissen som skulle ta oss upp till Burj Khalifas 124:e vån skulle vara en såndär som går utanpå byggnaden, så jag stod o tryckte i hörnet vid dörren, men det var det inte som tur var.

Stod o tryckte lite mot en stolpe innan jag vågdae mig ut till uteplatsen, men hela vägen fram till glasfönstren gick jag INTE.

Tittade runt och tog lite kort, innan vi åkte ner igen.

Sen tänkte vi "bara" gå ut o ta en taxi tillbaks till hotellet, men det var inte så lätt att hitta ut från detta jättestora ställe, som väl säkert också har världens största P-hus, gigantiskt var det iallafall, o där nånstans skulle det finnas taxi...

På vägen dit gick vi bl.a förbi ett jätteaquarium, som några dök i..

Skönt att komma hem o slappa lite på hotellet innan etapp 2...

Inlett vistelsen med lite shopping

...vi fick ju checkat in lite tidigare på hotellet, och ja vi fick rum på andra våningen, som i praktiken är ca 5e våningen.
Tyvärr fick vi inget varmvatten, och klagade några gånger. Tillslut kom det upp en kille och skruvade på varmvattnet, och sa att vi måste låta det rinna ca 3 minuter föst, för det är så kallt ute nu! Ca 16 C som kallast...:-). Well, det funkade iallafall.

Det har ränt en del folk här, det knackar, och någon kommer med handdukar, det knackar igen och någon annan kommer med vattenflaska o.s.v... varför inte fylla på allt på en gång?

Åt ganska gott på hotellrestaurangen, Rock bottom Café,
fast drickan var hutlöst dyr, 40 spänn för en burk Coca Cola, o 30 för en halv liter vatten...spagetti bolognese (44 AED x 2 så blir det svenska..), och nån svampgrej med ris (40) var mättande och god.

Lite tacky mix av amerikansk diner, italiensk pizzeria o lite indiskt...

Sen på kvällen tog vi en proppfull metro 3 stationer till Deira city center,http://www.deiracitycentre.com/DCC/Home/tabid/38/Default.aspx
där vi besökte shoppingmallen med det namnet. Den var mycket trevligare än Burjuman.

Vi fyndade lite sköna bomullströjor/koftor på American eagle
En trevlig affär som vi inte sett nån annanstans var Iconic, dock inget köp där idag..
ICONIC store facade
Over and out från en lååång första dag här i Dubai... imorron väntar nya äventyr!

Framme efter en lång resa..

..nu i efterhand blev det ganska bra ändå... istället för att sitta o vänta i 4 timmar på Istanbuls flygplats, blev det 4 timmars försening på Landvetter, där vi då satt i Espressohouse´s bekväma fåtöljer...
..och sen när vi landat med ca 20 min marginal till planet från Istanbul till Dubai, så stressade vi som tusan, fanns inga skärmar på jättelänge, så vi kunde inte kolla status...o vi höll på att boarda fel plan... men tillslut kom vi fram för att upptäcka att även det var försenat...vi fick hoppa av den buss som skulle ta oss ut till planet o gå in och vänta ut ytterligare försening, totalt 3 timmar..
..allt detta för lite snö i Istanbul...
Turkish airlines är inte ett under av kommunikation lärde vi oss...när vi boardat i Göteborg sade de att vi skulle vänta ca 45 min innan avfärd... då tog vi ner väskor, satte igång telefonerna o.s.v... o sen börjar planet plötsligt rulla ut, utan förvarning..
I det andra planet satt vi några timar, det kom på lite folk då och då, ingen info om vad som hände eller när vi kunde tänkas komma iväg.
Från flygplatsen tog vi metro, röda linjen, till stationen med det längsta namnet, där vi bor, bara 100 m från..
Vi köpte dagskort för 16 AED (32 kr)/st...
Första shoppingpasset fick bli på Burjuman mall tvärsövergatan innan vi fick checkat in, rekade mest, och fikade.
Nu lite sömn innan stan ska utforskas!

Ökensafari oxå bokad

..när vi ändå var igång och bokade.. Må 29 jan bär det av ut i öknen, häftig bilåkning i sanddynerna, kamelridning, barbeque och magdans (inte vi då men..) står på programmet.

Detta kan uppenbarligen kosta hur mycket som helst, fick förslag på ca 2500/skalle med några jag kollade hos.
Men Sarah hade hittat i nån blogg att
http://www.desertrangers.com/ rekommenderades. De hade dessutom promotion, så äventyret går på 225 AED/pp (450 SEK).
Då delar vi antagligen jeep med några andra turister, men gärna det :-)! Vi blir upplockade och avlämnade på vårt hotell..

Resan kunde börjat bättre...

..Sarah o jag sitter på Landvetter, och planet till istanbul är 3 timmar försenat. Som tur var så har vi gott om bytestid i Istanbul, så det ska nog ordna sig...:-).

Det är visst snöoväder i istanbul...hmm..hoppas det är bättre 2 feb när vi ska stanna där i 3 nätter...
..kan ju passa på att berätta lite vad vi bokat i Dubai då..
..host host harkel harkel..varför ska jag alltid vara den som förslår idiotgrejer på resorna o sen är livrädd när det ska genomföras ???

Well, eftersom det är ca 4 gånger så dyrt att boka Burj Khalifa, världens högsta byggnad på plats direkt, så bestämde vi oss för att trotsa våra höjdrädslor och åka upp de 440 m (ca hälften av byggnadens höjd), för 100 AED (200 SEK)/pp kl. 14:30 Sö 29 jan..
Kolla mer på http://www.burjkhalifa.ae/

Dubai och Istanbul 27 jan-5 feb

Dubai har funnits på min "villtill"-lista ett tag, och nu blir det av.

Härifrån Göteborg så var det relativt bra förbindelser med Turkish airlines (blir premiär med det bolaget).
Det råkade mellanlanda i Istanbul, och det blev ca 600 kr/pp att boka in ett stopover där, men det gjorde vi (dottern och jag).

Mr Jet blev ett bra alternativ den här gången, biljetten gick då lös på 3918/st.

I Dubai bor vi i Bur Dubai, mitt emot Burjuman shoppingmall och nära T-banan på Regent Palace, 3150:- för 5 nätter inkl frukost. via www.otel.com (slutsålt där så jag fick inte fram hotellet)
Hmmm såhär ser det ut inuti
Gissa varför jag har mejlat o bett om rum nära hissen o max ca 3 trappor upp...

De 3 sista nätterna är vi i Istanbul, bokade den här gången boende på Old City viva, som jag vet har bra läge i Sulthanamet, nära spårvagnen, vattnet, o relativt nära kryddbasaren o Glatabron. Istanbul var ju inte länge sen jag var i,och gillade stan skarpt :-). 126 Euro för 3 nätter med frukost.

Så ca 6100 med flyg o 8 hotellnätter på 2 olika ställen är ju inte så tokigt :-)