Pensionsrådgivning...

..fick jag på jobbet idag. Var ganska skeptisk när dom ringde från bolaget Akzo anlitat o erbjöd ett möte. Tänkte först tacka nej, speciellt när dom då ville att man skulle skriva på den medskickade skötselfullmakten. Efter det skulle man logga in på en sajt så skulle man kunna se sin samlade pension. O det lät ju lite lockande för jag har aldrig fattat det där med röda o orangea kuvert, har alltid retat mig på att det ska vara så svårt att få samlad info.
Min profilbild

Men jag vill inte låta nån dribbla med mina pengar, vilket inte alls är säkert att det var det jag skulle tillåta om jag skrev på den där fullmakten. Efter lite snack med kollegor fick jag reda på att det fanns en informationsfullmakt man kunde skriva på istället, så den bad jag dem skicka. Lät mer i linje med vad jag ville. Lustigt att det inte är den fullmakten dom skickar först eller har liggande på sin hemsida.

Så när jag fyllt i allt o gick in på sajten upptäckte jag att en del av det som betalas in går till en försäkring som faller ut till barn under 20 år och/eller sambo/make om jag skulle kila vidare... jaa det är ju smart när man varken har det ena eller andra... o det hade rådgivaren också sett...

Så nu ska det läggas på min pension istället...som inte alls såg så där urbota kass ut som man kanske kunde förvänta sig när man nu lagt ihop röda o orange kuvert... Herregud det är ju bara 10 år kvar! Hilfe???

Åsså har jag tydligen gjort ett val en gång i tiden, jag kryssade visst i Skandia nån gång i tiden, var nog för att det var det jag mest visste vad det var när man var tvungen att kryssa i nånting för X år sen...

Men det hade ändå varit ganska klokt.. utom det sista året, men är det nåt som varit klokt det sista året?

Jag fick iallafall rådet att inte byta till ett nytt system som vi visst kunde byta till o placera själva e.d... Nää, jag säger som Jan Guillou- nånting i stil med  nu ska gemene man kastas ut på marknaden o bli spekulanter..
 
..Nää tack... tycker det är jobbigt nog när det är deklarationsdax eller nyemissioner o sånt man får erbjudanden om...

Jag har alltid undrat om jag också blir en sån där korthårig tant med vit trasselsudd (hund alltså) som det bor flera av i området... fast dom verkar ha det ganska mysigt ibland...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0