En av dom läckraste städerna...



..jag varit i. Mycket vackert att kolla på, vindlande gränder, bazarer och turkisk vänlighet. Stackars Ia o Ulrika som inte varit i Turkiet tidigare, dom var inte förberedda hur "på" dom är för att få in folk på retauranger e.d. Själv har jag nog vant mig, det är ju bara att vänligt säga nej o gå vidare.

Vi (= Helene H, Ia, Ulrika o jag då) började med hotellfrukost helt OK, även om äggen var gröna...

Sen mot moskéerna och en park med fin utsikt över andra delar av Istanbul när vi klarat av utsidan av Sofia-moskén o Blå moskén, som ligger ca 10-15 min promenad från hotellet.

 Det har väl varit ca 20 C idag, fast på kvällen lite kallare... Men då var det bara att svepa om sig sjalen...eller en av de sjalar vi shoppade i en bazar jag inte vet vad den heter...men där priserna var bättre än i Grand bazar.

Härliga kvarter med en massa småaffärer fanns det mellan Grand bazar o Spice- bazar. Men det vete tusan oim man skulle hitta till samma gator igen?

Dyraste ölen (10 TL, ca 50:-) intogs på ett torg mellan spice bazar och Galata-bron.

Vi åt på en av restaurangerna under Galata-bron, innan vi följde spårvagns-spåren hemåt inte heller så väldans långt att gå. tycker vi har träffat bra med val av ställe att bo på ....) På hotellgatan ligger flera hotell o mysiga restauranger.

Härlig dag med mycket traskande, många skratt o en del shopping...alldeles alldeles underbart kan vi väl summera dag 1 med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0